Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/297
Christina Brahe vid Rosendala docka, Huskvarna 2018-06-16
Christina Brahe vid Rosendala docka, Huskvarna 2018-06-16
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1996, S13-14
* N-H Krokstedt, EMA 2010-01-16, KN
* De gula färjorna, 2010, S102
  Byggd 1974
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer 15
  Registernr 11428
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8634118
  Signal SJGH
  Systerfartyg Färja 61/309
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,97 meter 36,97 meter
  Största bredd 9,05 meter 9,12 meter
  Djupgående 3,20 meter 3,20 meter
  Brt/Nrt 240/87 236/87
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 120A 4 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.360 hk, 1.000 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 225 passagerare 200 passagerare
   14 personbilar 14 personbilar
  Historik
  1974-06 Levererad av Lunde varv som Färja 61/297 till Statens Vägverk, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Brahe I". Byggd i sektioner som monteras ihop på Rödesunds slip, Karlsborg. Uthyrd till Jönköpings kommun. Trafik på leden Gränna - Visingsö.
  1991 Omdöpt till Christina Brahe.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 1.360 hk, 1.000 kW, installeras. Maskinerna, som är av årsmodell 1990, har tidigare suttit i Ebba Brahe.
  2010-04-15 Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Jönköpings kommun
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.