Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/247
Cale de Aveiro i Aveiro, Portugal 2012-08-04
Cale de Aveiro i Aveiro, Portugal 2012-08-04
Foto: Luís Miguel Correia
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S98
  Byggd 1960
  Varv Örlogsvarvet, Karlskrona
  Varvsnummer 286
  Registernr 10968
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8423882
  Signal SJCL
  Systerfartyg Färja 61/245 Färja 61/246
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,78 meter 36,78 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,65 meter
  Brt/Nrt 174/79 174/79
  Maskineri 4 x Volvo Penta 4 SA 4 x Volvo Penta MD96
  Effekt 460 hk, 338 kW 460 hk, 338 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 160 passagerare 160 passagerare
   30 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1959 Levererad av Örlogsvarvet, Karlskrona som Färja 61/247 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Nötesund - Sundsandvik, Uddevalla.
  1962 Flyttas till leden Lilla Varholmen - Öckerö, Bohuslän.
  1962-12-22 Invigning av den nya statliga trafiken. Skeppare för dagen är Aste Börjesson och med ombord är även landshövding Per Nyström. Hönöbon Gottfrid Ekeroths Volvo Amazon är första bil ombord.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1968 Flyttas till leden Lilla Varholmen - Björkö, Bohuslän.
  1974 Flyttas till leden Skenäs - Säter, Bråviken.
  1979 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö och omdöpt till Aspöström. Trafik på linjen Dalarö - Hässelmara, Ornö.
  1992 Såld till Weiße Flotte GmbH, Stralsund, Tyskland för 820.000 SEK och omdöpt till Breitling. Tysk signal DQGY. Trafik vid Rostock, Nordtyskland.
  1998 Såld till C. H. Heuvelman Shg. & Trading bv, Krimpen a.d.lj, Nederländerna.
  2001 Såld till Rederei Duoro Azul, Castela de Paiva, Portugal och omdöpt till Cidade de Penafiel. Trafik över floden Douro, traden Castelo de Paiva - Entre-os-Rios efter att bron rasat.
  2003 ca. Såld till Aveiro, Portugal och omdöpt till Cale de Aveiro. Trafik på traden Forte da Barra - São Jacinto, Ílhavo, Portugal
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.