Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/233
Spoven utanför Marsättra, Österåker 2009-12-11
Spoven utanför Marsättra, Österåker 2009-12-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1959
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 394
  Registernr 13340
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8978370
  Signal SLJE, numera finsk signal OJIR
  Systerfartyg Färja 61/230
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,84 meter 34,64 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 3,10 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 200/87 170/55
  Maskineri 4 x Volvo Penta MD 96B 4 x Volvo Penta TMD 100C
  Effekt 460 hk, 338 kW 900 hk, 661 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 140 passagerare -
   16 personbilar -
  Historik
  1959-10-16 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/233 till Vägförvaltningen i Västernorrlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Alvik (Alnön) - Fillan (Sundsvall).
  1964 Flyttas till leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm. Fortsatt trafik på leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD 100, installeras.
  1985-03-14 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö för 425.000 SEK och omdöpt till Ornöström. Trafik på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö.
  1995-10-16 Ombyggd. Nya mått 34,64 x 8,02 x 3,40 meter. Nytt tonnage 170 brt, 55 nrt.
  1998-04-06 Såld till Skärgårdstransport Orust AB, Henån för 0,625 milj SEK och omdöpt till Ellösfärjan. Trafik på leden Ellös - Rågårdsvik, Bohuslän
  1998-04-22 Såld till Ansgar AB (Frej Nordlund, c/o Bror Husell), Kumlinge, Åland för 0,8 milj SEK och omdöpt till Spoven. Trafik på leden Asterholma - Lappo - Torsholma för Ålands landskapsstyrelse.
  2003-04-17 Ombyggd med ny styrhytt ovanför bildäcket.
  2003-11-07 Grundstöter kl. 17.45 i tät dimma utanför färjeläget på Lilla Hummelholmen vid färd mot Lappo.
  2003-11-08 Färjan dras loss kl. 07.00 med hjälp av räddningsbåtarna Paf och Vikaren och bogseras till färjeläget på Lilla Hummelholmen för undersökning. Man beslutar att färjan ska köras för egen maskin till Algots Varv i Mariehamn för reparation. Resan mot Mariehamn startar kl. 11.30 och när man kl. 14.40 befinner sig väster om Degerby grundstöter färjan återigen. Räddningsbåten Paf som ligger bakom undviker en kollision i sista stund genom att väja. Kl. 18.45 lyckas Paf tillsammans med räddningskryssaren Gustav Eriksson att dra loss färjan som bogseras till kaj i Degerby för undersökning. Färden mot varvet i Mariehamn återupptas kl. 22.00.
  2004-06-01 Uthyrd till Ålands landskapsregering, Mariehamn.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
Tillbaka till Skärgårdstransport Orust AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.