Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ettan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Raksarkivet, 2013-06-05 PN Foto
* Sveriges Skeppslista 1919, S90 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S116 RA
* Sveriges Skeppslista 1939, S116 RA
  Byggd 1886
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 183
  Registernr 5607
  Fartygstyp Ångfärja, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tvåan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,38 meter 15,38 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 43/25 43/25
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Ettan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Mariahissen - Mälartorget.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1912 Ombyggd med salong.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 1.
  1921 Ombyggd.
  1923-08 Motoriserad med en dieselmotor på 40 hk, 29 kW.
  1940-09-26 Stockholms Ångslups AB meddelar att fartyget skrotades under september på Stockholms Ångslups AB:s varv.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.