Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eskilstuna
Falken (till höger) i Tegelviken, Stockholm 1897
Falken (till höger) i Tegelviken, Stockholm 1897
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-24 PN
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Mälarbåtarna, 1967, S110
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1997, S122, 222-223
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S142-145
* Med ångbåt från Helsingborg, 1982, S53-54, 57, 59-62, 133, 169
* Sveriges Skeppslista 1869, S28
  Byggd 1859
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 1212
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HCBM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 36,58 meter 39,99 meter
  Största bredd 6,12 meter 6,12 meter
  Djupgående - 2,71 meter
  Brt/Nrt - 230/167
  Maskineri 1 x Bergsunds ångmaskin 1 x Kockums ångmaskin
  Effekt 70 hk, 51 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Eskilstuna till Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag, Eskilstuna. Byggnadskostnad 105.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Torshälla.
  1860-07-27 Traden förlängs till Eskilstuna när kanalen från Torshälla invigs.
  1868-02 Såld till nybildade Rederibolaget Falken, Falkenberg för 30.000 rdr och omdöpt till Falken. Trafik på traden Göteborg - Varberg - Falkenberg. Vissa turer förlängs till Stettin (Polen).
  1871-04-21 Rederibolaget Falken övertas av Halländska Ångfartygsbolaget, Halmstad som även övertar fartyget. Trafik som badbåt på traden Göteborg - Särö - Varberg.
  1872 Ombyggd vid Lindholmens Varv, Göteborg. Förlängd med 3,41 meter.
  1872-03-22 Halländska Ångfartygsbolaget ombildas till aktiebolag med namnet Hallands Ångbåts AB, Halmstad. Trafik på traden Göteborg - Malmö - Lübeck/Stettin.
  1874 Ny ångmaskin installeras vid Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö.
  1876-01 Ny ångpanna installeras vid Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö.
  1877-03-21 Kolliderar med det norska ångfartyget Alpha som sjunker. Falken beläggs med nyttjandeförbud till det att utredningen om olyckan är klar. Kaptenen på Falken dömdes som vållande och rederiet fick betala 75.000 kr i ersättning till det norska rederiet, vilket var betydligt mer än Falkens bokförda värde.
  1893-03-31 Fyra besättningsmän skadas allvarligt efter att ha inandats kolos som bildats när fartyget ligger under natten i Lübecks hamn. Maskinist Forsell avlider samma dag och även befälhavare C F Ekberg avlider senare av skadorna.
  1897-09 Såld till Albert Wahlfrid Wilhelm Nordlund, Sundsvall (1/5), Gustaf Knaust, Sundsvall (1/5), Handelsbolaget J Röst & Co, Sundsvall (1/5), Handelsbolaget Larsson & Johansson, Sundsvall (1/5) och sjökapten Robert Fahlman, Härnösand (1/5) för 28.500 SEK. Huvudredare A Nordling, Sundsvall, Ny hemort Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Luleå.
  1899-05-08 Såld till Kaskö-Sundsvalls Ångfartygs AB, Kaskö, Finland för 40.000 SEK. Trafik på traden Kaskö - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik.
  1899 Påseglas av ett tyskt ångfartyg utanför Draghällans fyr, SO Sundsvall varvid tre man omkommer. Fartyget tar sig in till Sundsvall där reparation sker.
  1911 Såld till sjökapten Karl Gottfrid Öhrbom, Kaskö och omdöpt till Vestkusten.
  1913-10-22 Grundstöter i storm och tjocka på Hombergsrevet utanför Vasa och sjunker. Endast masttopparna syns ovanför vattenytan. 34 av de 35 ombord omkommer. Bara kreaturshandlare Gideon Henriksson från Heffners överlever genom att i två dygn klamra sig fast vid en av masterna. Fartyget bärgades inte.
Tillbaka till Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.