Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfkungen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 1/1984, S10
* Länspumpen 2/1993, S12-13
  Byggd 1859
  Varv Keillers Werkstad, Göteborg
  Varvsnummer 139
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 27,50 meter -
  Största bredd 4,20 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 70/- -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1857 Beställd hos Keillers Werkstad av Bolaget för en skärgårds-ångbåt i Åbo, Åbo, Finland för leverans vid "första öppet vatten" 1858. Arbetsnamn är "Tykö".
  1858-09 Sjösatt. Det finska rederiet tycker att det har tagit för lång tid och annullerar beställningen. Man vänder sig istället till Södra Varvet i Stockholm där samma händelse upprepas ett år senare.
  1859-03-04 Färdigbyggd av Keillers Werkstad som Elfkungen till Alex Keiller & Co, Göteborg. Fartyget är byggt med två propellrar. Trafik i varvets regi på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Svanesund - Ljungskile - Uddevalla.
  1859-06-03 Går nu även traden Göteborg - Lilla Edet två dagar i veckan.
  1861-04 Såld till handlare Wallén och skeppsfournerare Hallberg, Stockholm.
  1861-05-31 Insatt i trafik på traden Stockholm - Långtarmen - Häckelberg (Ekholmen) - Kalmarsvik.
  1861-07 Traden kortas och får nu Häckleberg (Ekholmen) som slutbrygga..
  1861-11-28 Insatt på traden Stockholm - Uppsala.
  1862 Överlåten till det nybildade Ångbåtsbolaget Elfkungen, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Tynnelsö - Nybyholm - Ängsösund.
  1865-03-30 Såld på stadsauktion till pr/Per August Isoz, Trosa för 11.275 rdr rmt och omdöpt till Trosa. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1870 Såld till Firma Wilh. H. Kempe, Södertälje. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1871 Insatt på traden Stockholm - Tottnäs.
  1871-08 Såld till John Francke, Hudiksvall för 6.000 rdr rmt och omdöpt till Neptun. Timmerbogserare.
  1873 Överförs till Hudiksvalls Trävaru AB, Hudiksvall.
  1876 Såld till Anker Heegaard, Frederiksværk, Danmark och omdöpt till Frederiksværk.
  1903 Såld till N J Thykier, Thiestad, Danmark.
Tillbaka till Alex Keiller & Co
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.