Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eduard Melin
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 49, maj 1980, S22
* Båtologen 2/1979, S106
* Båtologen 4/1985, S164
* Båtologen 1/1986, S32
* Sveriges Skeppslista 1951, S52
* Sveriges Skeppslista 1960, S60
* Sveriges Skeppslista 1962, S60
* Sveriges Skeppslista 1963, S56
* Sveriges Skeppslista 1965, S66
* Sveriges Skeppslista 1969, S82
* Sveriges Skeppslista 1970, S80
* Sveriges Skeppslista 1971, S80
* Sveriges Skeppslista 1972, S78
* Sveriges Skeppslista 1973, S76
* Sveriges Skeppslista 1980, S50
* Sveriges Skeppslista 1981, S56
* Sveriges Skeppslista 1989, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S42
* Sveriges Skeppslista 1997, S40
* Sveriges Skeppslista 1998, S40
* Sveriges Skeppslista 2001, S44
* Sveriges Skeppslista 2005, S46
* Sveriges Skeppslista 2006, S48
  Byggd 1882
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 216
  Registernr 8058
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFJM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,64 meter 18,64 meter
  Största bredd 4,79 meter 4,79 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt - 43/22
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1882 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Eduard Melin till Göteborgs Hamn- och Elfarbeten, Göteborg. Bogserbåt.
  1920 ca. Såld till Åke Hamnesjö, Ulebergshamn och omdöpt till Ostera. Motoriserad med en Ideal råoljemotor, 25 hk, 18 kW.
  1945 Såld till Sören Joel Hansson, Tjörns Omnibustrafik, Höviksnäs, Tjörn och omdöpt till Brattön. Trafik på traden Stenungsund - Höviksnäs.
  1960 Såld till pr/Allan Edvardsson, Skärhamn.
  1964 Såld till Bengt Richardsson, Fjällbacka och omdöpt till
Dover I. Trafik på traden Fjällbacka - Väderöarna. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1965 Såld till Karl-Eric Särén, Gottskär och omdöpt till Liberty II. Fisketurer.
  1979 Såld till Frank Erik Tore Hansson, Kungsbacka.
  1985 Såld till pr/L Andersson, Göteborg för 100.000 SEK och omdöpt till Eduard Melin.
  1985 Såld till Eduard Melin Ångfartygs AB, Göteborg för 110.000 SEK. Chartertrafik i Göteborgs skärgård.
Tillbaka till Tjörns Omnibustrafik
Tillbaka till Eduard Melin Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.