Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Disa
Riddarfjärden vid Gröna Jägarna, Värmdö 2017-06-10
Riddarfjärden vid Gröna Jägarna, Värmdö 2017-06-10
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1936
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 62
  Registernr 8110
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLAI
  Systerfartyg Vesta
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,78 meter 26,92 meter
  Största bredd 6,02 meter 6,02 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 63/5 146/54
  Maskineri 1 x Nohab MF-5 1 x Scania DI13 092M
  Effekt 160 hk, 118 kW 550 hk, 405 kW
  Toppfart 10,2 knop 11 knop
  Kapacitet 225 passagerare 120 passagerare
  Historik
  1936-01-15 Beställd av Styrsö Trafik AB, Göteborg för leverans 1 september 1936.
  1936-08-06 Sjösatt.
  1936-10-20 Levererad av AB Lödöse Varf som Disa till Styrsö Trafik AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 83.245 SEK.
  1936-10-28 Insatt i trafik i Göteborgs södra skärgård, traden Göteborg - Långedrag - Styrsö.
  1940 Nytt passagerarcertifikat för 204 passagerare.
  1942-07-03 Uthyrd till Militären under andra världskriget. Stationerad i Vänern med hemmahamn Lidköping och bildar tillsammans med systerfartyget Vesta den 52 vedettbåtsdivisionen. Bestyckas med 2 st 20 mm luftvärnsautomatkanoner M/40.
  1944 Flyttas till Göteborgseskadern.
  1945-09-07 Återlämnad till Styrsö Trafik AB.
  1967 Ny huvudmaskin, av fabrikat MWM, 220 hk, 162 kW, installeras. Maskinen har tidigare suttit som en av två i m/s Fröja.
  1969-05 Ny huvudmaskin, av fabrikat Kromhout, 370 hk, 272 kW, installeras.
  1969-09-19 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 140.000 SEK.
  1978-11 Ombyggd och förlängd vid Gotenius Varv, Göteborg. Ny styrhytt, ny passagerarsalong och nytt båtdäck. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11, 550 hk, 404 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner. Bogpropeller installeras.
  1999-02 Såld till Göta Kanal Charter Stockholm AB, Stockholm för 2,5 milj SEK och omdöpt till Riddarfjärden. Omfattande ombyggnad vid Tenö Varv, Vaxholm och Bergshamra Varv, Norrtälje.
  2000-04-13 Invigd efter nästan ett års ombyggnad. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2011-03-29 Göta Kanal Charter Stockholm AB byter namn till Blidösundsbolaget Management AB, Stockholm.
  2011-04-01 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2013 Ombyggd till stävtillägg vid Rindö Marine AB, Rindö.
  2014-01-20 Insatt i vintertrafik på traden Solö - Furusund - Rödlöga.
  2024 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI13 092M, 550 hk, 405 kW, installeras vid Kummelnäs varv, Nacka.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Göta Kanal Charter Stockholm AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.