Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delphin
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN
* Sveriges Skeppslista 1908, S50
* Sveriges Skeppslista 1910, S50
* Sveriges Skeppslista 1911, S48
* Sveriges Skeppslista 1913, S50
* Sveriges Skeppslista 1921, S102
* Sveriges Skeppslista 1929, S13
  Byggd 1884
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 83
  Registernr 532
  Fartygstyp Lastångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JBPQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,80 meter 29,70 meter
  Största bredd 6,34 meter 6,56 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 163/108 166/98
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884-03 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Delphin till Ångfartygs AB Delfin, Norrköping.
  1888 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm för 25.000 kr och omdöpt till Göta Kanal IV.
  1892 Överlämnad till Thorskogs Mekaniska Verkstad (Peter Larsson) som dellikvid för ett nybygge. Åter döpt till Delphin.
  1895-03-15 Såld till Anders Petter Björklund (2/3) och Carl Edvin Bengtsson (1/3), Karlstad för 16.000 SEK.
  1895-04-26 Ommätt. Nya mått 29,70 x 6,56 meter. Nytt tonnage 163/100.
  1904-06-27 Carl Edvin Bengtsson, Sunnerstad köper Anders Petter Björklunds andelar och blir därmed ensam ägare till fartyget.
  1905-03-24 Övergår till ett partrederi med Carl Edvin Bengtsson, Sunnerstad, Carl Wilhelm Engström, Göteborg ( och Johan Adolf Leo Holmgren, Vänersborg som delägare. Huvudredare är Carl Wilhelm Engström. Ny hemort Göteborg.
  1905-05-03 Ommätt. Nytt tonnage 163/194
  1907-04-15 Såld till Linköpings Transport- och Trävaru AB, Linköping. Ombyggd.
  1914-03 Såld till Claes Birger Below, Stockholm.
  1916-06-21 Ommätt. Nytt tonnage 166/98
  1921-06-08 Såld på exekutiv auktion i Göteborg till Anders Fridolf Andersson-Örnå, Västra Frölunda för 6.550 SEK och omdöpt till Rådmansö. Ny hemort Göteborg.
  1922-03-14 Såld till Anders Erikson, Stockholm för 12.500 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1922-05-23 1/3-del såld till befälhavaren Erik Reinhard Forsberg, Nordmaling för 8.000 SEK. Anders Erikson förblir huvudredare.
  1923-07-19 Såld på offentlig auktion i Göteborg till Carl Johan Kihlberg, Skörsbo, Västerlanda för 4.000 SEK. Ny hemort Västerlanda. Upplagd.
  1933 Flyttas till Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog, Ångmaskinen och ångpannan uttagen.
  1935-11 Skrotad genom söndersprängning. Sprängningen utförs av Vattenfallsstyrelsen sedan fartyget sjunkit och varit ett hinder för sjöfarten på Göta älv.
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.