Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cinderella II
Ischia Jet utanför Sorrento 2005-06-06
Ischia Jet utanför Sorrento 2005-06-06
Foto: Lars Helge Isdahl
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 6, dec 1990
* Redaren 3/1990, S8
* Redaren 1/1993, S28

* Svenska Dagbladet 1990-11-05
* Svenska Dagbladet 1993-02-20
* Svenska Dagbladet 1993-02-21
* Svenska Dagbladet 1993-02-23
* Svenska Dagbladet 1993-02-24
* Svenska Dagbladet 1993-10-05

* Sveriges Skeppslista 1992, S34
  Byggd 1989
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B72
  Registernr 13912
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8900957
  Signal SMRC, numera italiensk signal IOBI
  Systerfartyg Cinderella Cinderella Europa Jet, Iris, Diamant Express, Napoli Jet, Adler Express
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,76 meter 41,90 meter
  Största bredd 7,67 meter 7,80 meter
  Djupgående 1,11 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 324/139 324/139
  Maskineri 2 x MTU 12V 396 TB83 2 x MTU
  Effekt 3.130 hk, 2.301 kW 2.842 hk, 2.090 kW
  Toppfart 32 knop 30 knop
  Kapacitet 450 passagerare 394 passagerare
  Historik
  1989 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Cinderella II till Gustaf Myrsten, Vaxholm. Trafik för City Jet Line AB, Vaxholm i Stockholms skärgård.
  1989-06-09 Döpt av Lisbeth Justin.
  1989-06-19 Premiärtur.
  1990-11-05 Insatt i trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1992 Uthyrd till Espersen AS, Rönne, Danmark och insatt i Pilen AB:s trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1993-02-19 På resa från Köpenhamn med 269 passagerare ombord möter man strax efter kl. 17.30 hård sjö strax norr om ön Flak Fort. Bogvisiret slits loss från sitt läge och frontdörrarna viker sig så att rutorna i dom slås ut. En mindre mängd vatten tränger in, passagerarna förses med flytvästar och fartyget söker nödhamn i Flak Fort. Passagerarna erbjuds varm mat på öns restaurang innan det danska fartyget Björnholm för passagerarna tillbaka till Köpenhamn. Ingen av passagerarna skadas vid incidenten. Sjöfartsverket skriver senare i sin rapport om olyckan att fartyget hade för hög fart med tanke på vädret.
  1993-06 Insatt i trafik på traden Landskrona - Köpenhamn under juni, juli och augusti.
  1994-03 Såld till Navigazione Liberia Del Golfo Spa, Italien för 16,1 milj SEK och omdöpt till Ischia Jet.
Tillbaka till City Jet Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.