Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ceres
Ceres ca. 1920
Ceres ca. 1920
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 366
  Registernr 1836
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDPB, senare SDPE
  Systerfartyg Pallas
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,40 meter -
  Största bredd 6,55 meter -
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 256/190 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884-10 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1885-02-18 Sjösatt.
  1885-06-03 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ceres till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1885-06-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Göta kanal - Göteborg.
  1885-07-13 Kör på eftermiddagen in i övre slussporten i Ströms kanal, Lilla Edet vid färd från Göteborg mot Stockholm. Ceres kan, utan skador, fortsätta färden men slussen stängs av i ungefär ett dygn för reparation.
  1887-07-12 Grundstöter lätt vid järnvägsbron i Motala. Kommer loss efter ca. 15 minuter. Orsak till grundstötningen är det låga vattenståndet i kanalen.
  1888-02-28 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
  1894-11-19 Ommätt. Mått 29,33 x 6,72 meter. Tonnage 251/177.
  1895-08-26 Vid passering av Södertälje kanal brister propelleraxeln och propellern ramlar av. Bogseras sista biten till Stockholm av bogserångaren "Södertälje Kanal".
  1900-08-26 Grundstöter ca. kl. 01.00 i södra Vänern söder om Hjortens fyr. Det visar sig vid en kontroll att man kört på en mosa, dvs. en stor flotte av timmer som byggts för att lättare kunna transportera timret och som slitit sig och driver runt i Vänern. Fartyget kan efter en stund fortsätta sin färd utan skador.
  1906-02 Elektrisk belysning installeras.
  1919-08 Ny hemort Göteborg.
  1924-04 Ombyggd och moderniserad vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Ny inredning, ombyggd matsalong samt lyxhytter på däck.
  1924-05-05 Ommätt. Mått 29,33 x 6,72 meter. Tonnage 255/165.
  1925 Ombyggd.
  1936-09-16 Grundstöter på kvällen i tjock dimma vid Ålö utanför Oxelösund vid färd från Stockholm mot Göteborg med åtta passagerare ombord. Dras loss under natten av isbrytaren Isbjörn och bogseras in till Oxelösund. Efter en inspektion kan fartyget fortsätta färden till Göteborg.
  1939 Upplagd vid Lödöse varv efter avslutad sommartrafik.
  1946-02-15 Såld till Oslo Kommune, Oslo, Norge för 45.000 SEK. Ombyggd vid Lödöse varv till logementsfartyg.
  1946-04 Bogseras till Oslo av norska bogserbåten Høvingen. Upplagd, tillsammnans med Pallas och Baltzar von Platen, vid Tjuvholmen i Oslo hamn som provisoriska flytande bostäder för att lindra bostadsbristen.
  1948-02 Såld till Bergen, Norge.
  1951-11 Används vid Mosterhamn, söder om Bergen som logementsfartyg vid bärgningen av det förlista svenskägda lastfartyget s/s Tauri som sjönk efter en flygattack den 12 september 1941 utförd av Royal Air Force.
  1952-08 Skrotas efter en brand.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.