Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XV
Sjöbuss 3 vid Danvikstull, Stockholm 1971-11-18
Sjöbuss 3 vid Danvikstull, Stockholm 1971-11-18
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 171
  Registernr 4935
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4842
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,78 meter 17,34 meter
  Största bredd 3,80 meter 3,61 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - 27/24
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 185 hk, 136 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1872-09-24 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Carl XV till Ångslupsbolaget Nya Föreningen, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1877-07-23 Kolliderar med ångslupen Dufvan utanför Nationalmuseum, Stockholm. Dufvan får skador på styrbordssidan.
  1879-08-06 Kolliderar med ångslupen Josefina utanför Nationalmuseum, Stockholm.
  1880-03-10 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Helge. Trafik på traden Stockholm (Vasabron) - Sundbyberg.
  1891-07-30 Kolliderar utanför Nya Kungsbron med ångslupen Frej vid färd från Vasabron mot Sundbyberg. De båda ångsluparna kör in i varandras förstäv och endast mindre skador uppstår. Orsak till incidenten är att en pråm ligger i vägen och fartygen därmed kommer för nära varandra.
  1892 Trafik på traden Stockholm - Kratsboda.
  1908 Krafigt ombyggd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm och omdöpt till Nornan. Trafik på traden Stockholm - Södra Lidingö - Värtan.
  1908-05-25 Ommätt. Mått 17,34 x 4,05 meter. Tonnage 35/27.
  1909-04-07 Kolliderar ca. kl. 16.30 på Strömmen, Stockholm med en ångbarkass, tillhörande pansarbåten Niord, vid färd från Finnboda mot Räntmästaretrappan. Nornan kör in i styrbords sida på ångbarkassen så att den får en stor buckla. Ingen person skadas vid incidenten som beror på att ångbarkassen kör in framför Nornan istället för bakom och att sikten delvis skyms av Niord, som ligger för ankar ute på Strömmen.
  1909-05 Flyttas till traden Stockholm (Logårdstrappan) - Strandvägen - Lidingöbro Värdshus - Gångsätra - Bodal - LIdsberg - Gropen - Värtan.
  1950-11 Omdöpt till Sjöbuss 3. Ombyggd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Motoriserad. Ny huvudmaskin, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1950-11-07 Ommätt. Mått 17,34 x 3,61 meter. Tonnage 27/24.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 10.108 SEK.
  1972-09-27 Såld till Gunnar Sjöblom, Styrsvik, Runmarö för 1.385 SEK.
  1973-09-26 Såld till Karl Erik Sven Pettersson, Möja för 3.000 SEK. Ny hemort Möja. Arbetsbåt.
  1978 Ny huvudmaskin, 185 hk, 136 kW, installeras.
  1985 Skrotad.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Nya Föreningen
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.