Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carlstad
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 9/1971, S27
  Byggd 1850
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 28
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal HKRC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,17 meter -
  Största bredd 6,24 meter -
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 256/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1850 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Carlstad för Carlstads Ångfartygsbolag, Karlstad. Byggnadskostnad 75.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Karlstad via Göta Kanal.
  1869-10 Såld till Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala för 18.000 rdr rmt.
  1873-09-20 Såld till bröderna Slöör, Stockholm för 30.000 rdr.
  1873-09 Såld till Ångfartygsbolaget Blixt, Sundsvall med Fritz Ramqvist som huvudredare för 50.000 rdr och omdöpt till Blixt. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Umeå.
  1874-04-27 Ångfartygsbolaget Blixt ombildas till Ångfartygs AB Blixt, Härnösand. Trafik runt Härnösand och i Ådalen.
  1879 Såld till sjökapten J. F. Pauli, Hernösand och omdöpt till Wira. Används för lustresor.
  1879-11-17 Såld till sjökapten Oskar Somelin, Kaskö, Finland för 18.000 kr.
  1879 Överförd till Kaskö Ångfartygs AB. Ombyggd för utomskärstrafik.
  1881 Såld. Trafik på traden Kaskö - Sundsvall - Härnösand.
  1885 Såld till södra Finland.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Blixt
Tillbaka till Ångfartygs AB Blixt
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.