Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bore
Lagaholm i Laholm 2016-07-26
Lagaholm i Laholm 2016-07-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1888
  Varv AB Mekaniska Verkstaden Vulcan, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFC-7018
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 9,37 meter
  Största bredd - 2,50 meter
  Djupgående - 0,95 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt - 13 hk, 9 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1888 Levererad av AB Mekaniska Verkstaden Vulcan som Bore. Trafik som timmerdragare på sjön Boren, Östergötland.
  1907 Såld till sågverksägare Carl Nilsson, Höstbäck, Östergötland och omdöpt till Carl. Trafik som timmerbogserare på sjöarna Hövern och Lången. Används även vid pråmdragning och utflykter.
  1916 Upplagd.
  1957 Såld till optiker Lars Lundberg, Linköping och omdöpt till Anna. Betalning för båten är ett par glasögon. Renoveras.
  1985 Såld till Sofiero Bryggeri AB, Laholm och omdöpt till Sofiero. Bryggeriet, som grundades 1888, ska använda båten vid sitt 100-årsjubileum.
  1994 Uthyrd till Laholms Turistbyrå, Laholm för passagerartrafik på Lagan.
  1998 En ny ångpanna behövs, men bryggeriet anser att kostnaden på 120.000 SEK är för mycket. Man får då pengar från Laholms kommuns donationsfond, under förutsättning att kommunen får köpa båten för 10.000 SEK, om den någon gång i framtiden blir till salu.
  1999 Såld till Laholms kommun, Laholm för 10.000 SEK efter att Sofiero Bryggeri AB gått i konkurs.
  1999-11-10 Laholms Ångbåtsförening, Laholm bildas och övertar båten från kommunen.
  2000 Ombyggd med nytt tak.
  2002-05-09 Omdöpt till Lagaholm av tennisoraklet Björn Hellberg.
  2004 Renoverad vid Gilleleje Bådebyggeri, Gilleleje, Danmark för en kostnad av 290.000 DKR.
  2006-07-21 Under en extratur får man motorproblem efter ett elfel. Man styr då in till Lagans kant vid Laholms reningsverk för att släppa av de tolv passagerarna. Ungefär samtidigt stänger kraftföretaget Eon damluckorna vid kraftstationen och vattennivån i ån sjunker. Efter ett tag står båten på botten och lutar mer och mer. Räddningstjänsten kommer till platsen och säkrar båten med rep under tiden man försöker övertala Eon att släppa på vattnet igen.
  2006-08-08 Grundstöter strax efter kl. 16.00 ca. 500 meter öster om Laholms reningsverk med tolv passagerare ombord. Passagerarna evakueras av räddningstjänsten och efter att kraftföretaget Eon släppt på mer vatten i ån kan båten ta sig loss för egen maskin. Anledning till grundstötningen är att någon stulit de prickar som märker ut grunden i Lagan.
Tillbaka till Laholms Ångbåtsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.