Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björkö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 37, dec 1976, S21-26
* De vita båtarna, 1983, sid 24-
* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S267-268
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S78
  Byggd 1893
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer -
  Registernr 2799
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,58 meter -
  Största bredd 4,00 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 56/38 -
  Maskineri 1 x Thorskog ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1893-06 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Björkö till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö.
  1893 Norra Skärgårdens Ångbåts AB går i konkurs och fartyget återtas av varvet. Upplagd vid varvet.
  1895-07-01 Uthyrd till Erlof Biesèrt, Lennartsfors och omdöpt till Flora. Trafik på traden Töckfors - Lennartsfors - Ed.
  1895-11-16 Såld till det nybildade Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors för 20.000 kr.
  1907 Ombyggd. Får bland annat en styrhytt.
  1909-12-21 Tappar rodret i isen mellan Sundsbyn och Töckfors på årets sista resa.
  1911-11-16 Avgår från Lennartsfors mot Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg för inmontering av en ny ångpanna.
  1913-10-25 Grundstöter efter avgång från Töckfors på grund av lågt vattenstånd. Propelleraxeln spricker.
  1925-12-03 Sista turen på Nordmarkssjöarna. Upplagd till försäljning.
  1928-04-28 Såld till Dampskibs AS Svinesund, Halden, Norge för 4.000 kr och omdöpt till Olava. Trafik på traden Halden - Strömstad.
  1933 Ombyggd och förlängd med 5 meter.
  1951 Såld till Stavanger Skibsophugningskompani, Stavanger.
  1952-04-20 Hämtas till Stavanger av bogserbåten Bas.
  1953-03 Ombyggd till lastfartyg. Motoriserad med en Diesel Deutch-motor på 100 hk, 73 kW.
  1953-08 Såld till pr/Rune, Stavanger med Harald Paulsen som huvudredare.
  1954-02-03 Sjunker nära Ombo norr om Stavanger. Fartyget hade dagen före fått några hårda smällar av gripskopan vid lossning. Några cementstycken hade då lossnat i kölsvinet och läckage hade uppstått. Vid olyckstillfället försökte man ta sig hem till Stavaner men när länspumpen inte orkade länge övergavs fartyget runt kl. 14.30. 20 minuter senare sjönk fartyget. De båda besättningsmännen räddades av m/s Sauda.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.