Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björkfors N:r 1
Linda i Norrköping 1969-04-30
Linda i Norrköping 1969-04-30
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1872
  Varv Söderköping
  Varvsnummer -
  Registernr 2189
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JFBL, senare SFDK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,32 meter 24,32 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,58 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,96 meter
  Brt/Nrt - 76/56
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 8 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 190 passagerare -
  Historik
  1874 Levererad av ett varv i Söderköping som Björkfors N:r 1. Trafik på Kinda kanal.
  1888 Såld till M Hydén och omdöpt till Kinda.
  1904 Såld till Kinda Transport AB, Horn.
  1914 Ny ångmaskin från Motala verkstad installeras.
  1915 Övertagen av AB Linköpings förenade rederier, Linköping. Fortsatt trafik på Kinda kanal.
  1921 Ombyggd och förbyggd. Får nu isförstärkt rundad stäv.
  1924 Rederiet i likvidation och övertaget av Östgötabanken. Fartyget uthyrt till sjökapten Karl Löfgren, Linköping.
  1946 Såld till Tore Gustafsson.
  1952 Överlåten till Sigurd Andersson. Motoriserad.
  1957-08-30 Gör sin sista resa på Kinda kanal.
  1958 Såld till Martin Alexandersson, Norrköping för 22.000 kr. Trafik som charterbåt på Bråviken.
  1959 Såld till Ingvar Tillmar, Norrköping för 600 kr och omdöpt till Linda. Bostadsbåt vid Alholmens varv, Norrköping.
  1977 Rapporteras som uppbränd.
  1987 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Kinda Transport AB
Tillbaka till AB Linköpings förenade rederier
Tillbaka till Martin Alexandersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.