Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Axel
Axel vid Åslätten i Nättrabyån 2004-07-24
Axel vid Åslätten i Nättrabyån 2004-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 25-26/1973, S28
  Byggd 1934
  Varv Lödöse Varv, Lödöse
  Varvsnummer 60
  Registernr 10804
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEXK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,30 meter 18,35 meter
  Största bredd 4,25 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,25 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt - 29/10
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta D7
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 150 passagerare 90 passagerare
  Historik
  1934 Levererad av Lödöse Varv som Axel till Axel E. Lindvall, Nättraby. Ångmaskinen är begagnad och byggd av Motala Verkstad 1902.
  1954 Överförd till Rut Gussie Jephson, Nättraby.
  1960 Motoriserad med en Volvo Penta, 150 hk, 110 kW.
  1972 Såld till Nättraby kommun, Nättraby för 55.000 SEK. Repareras för 80.000 SEK på Karlskronavarvet, Karlskrona.
  1974 Nättraby kommun slås ihop med Karlskrona kommun, Karlskrona som övertar fartyget.
  1983 Ombyggd vid Karlskronavarvet, Karlskrona. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 100B, 144 hk, 106 kW, installeras.
  1992 Överförd till Affärsverken AB, Karlskrona.
  2012 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D7, 200 hk, 147 kW, installeras.
Tillbaka till Axel E. Lindvall
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Affärsverken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.