Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Åsunda
Vimman i Motala 1968-08-25
Vimman i Motala 1968-08-25
Foto: Kerold Klang
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1993, S13
* Redaren 4/1993, S7-8
* Båtologen 6/1977, S318
* Båtologen 4/1978, S208
* Båtologen 1/1996, S37
* Båtologen 4/1996, S178
* Båtologen 1/2002, S45
* Sveriges Skeppslista 1951, S144
* Sveriges Skeppslista 1960, S154
* Sveriges Skeppslista 1962, S148
* Sveriges Skeppslista 1963, S140
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
* Sveriges Skeppslista 1969, S122
* Sveriges Skeppslista 1970, S118
* Sveriges Skeppslista 1971, S118
* Sveriges Skeppslista 1972, S114
* Sveriges Skeppslista 1973, S112
* Sveriges Skeppslista 1980, S90
* Sveriges Skeppslista 1981, S98
* Sveriges Skeppslista 1989, S112
* Sveriges Skeppslista 1992, S132
* Sveriges Skeppslista 1997, S238
* Sveriges Skeppslista 1998, S244
* Sveriges Skeppslista 2001, S280
* Sveriges Skeppslista 2005, S316
* Sveriges Skeppslista 2006, S328
  Byggd 1948
  Varv Hammarö Båtvarv, Hammarö
  Varvsnummer -
  Registernr 8964
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SGBW, senare SFC 4820
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid uppeldningen
  Längd öa 9,72 meter 9,72 meter
  Största bredd 2,82 meter 2,82 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 6/6 6/6
  Maskineri - 1 x Mercedes-Benz
  Effekt 24 hk, 18 kW 30 hk, 22 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 25 passagerare -
  Historik
  1948 Levererad av Hammarö Båtvarv som Åsunda till Gunnar Valdemar Olsson, Karlstad. Sightseeingbåt i Karlstads omgivningar.
  1951-03 Såld till Åke Wahlin, Norrköping och omdöpt till Vimman. Sightseeingtrafik i Norrköpings omgivningar.
  1952 Åke Wahlin bildar Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping.
  1952-08-16 Insatt i sigtseeingtrafik som "Gävlebönan" i Gävle hamn samt på traden Gävle - Fredriksskans.
  1954 Trafik på Göta Kanal, traden Motala - Borenshult.
  1955 Omdöpt till Åsunda.
  1960-1 Såld till Ivan Lange, Motala. Trafik på traden Motala - Boren.
  1962-09 Omdöpt till Vimman.
  1964 Ivan Lange startar Langes Båttrafik, Motala.
  1977-08-20 Eldhärjas vid kajen nära Oscar Fredriksbro, Norrköping. I stort sett hela båten blir utbränd.
  1978 Såld till HB Wetterns Båttrafik, Vadstena.
  1978 Såld till en person i Vadstena. Upplagd på land bakom segelsällskapets klubbus i Vadstena. Renovering påbörjas.
  1981 Såld till Heino Huhta, Vadstena. Motorn, backslaget m.m. tas ur för att användas i Heinos andra båt. Vimman flyttas sedan till reningsverkets tomt där hon eldas upp.
  Notering Är fortfarande 2013 upptagen i Sveriges Skeppslista.
Tillbaka till Åke Wahlin
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Ivan Lange
Tillbaka till Langes Båttrafik
Tillbaka till HB Wetterns Båttrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.