Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Argo
Argo vid Sjötorps slussar
Argo vid Sjötorps slussar
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1909
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 190
  Registernr 5031
  Fartygstyp Lastångare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5023332
  Signal JRPC, numera SDEM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,55 meter 31,86 meter
  Största bredd 6,71 meter 6,80 meter
  Djupgående 3,03 meter 3,10 meter
  Brt/Nrt 204/100 174/64
  Maskineri 1 x Thorskogs ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1909 Byggd på spekulation av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Argo.
  1910 Såld till skeppsredare Hugo Silvén, Säffle.
  1920-08-18 Grundstöter i inloppet till Kristinehamn. Kondemnerad och övertagen av Svenska Ångfartygs Assuransförening. Säljs till Göteborgs Bogserings AB som bärgar fartyget. Efter reparation överförs fartyget till Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg.
  1923-11 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
  1951 Motoriserad med en 2-cylindrig Bolinder-Munktell motor på 200 hk, 147 kW vid Bohus Varv.
  1952-05 Såld till Anders Simonsson, Skärhamn för 170.000 kr och ombyggd till tankfartyg.
  1963-09 Såld till K. G. Simonsson, Skärhamn för 128.666 kr.
  1976 Såld till M. O. Wallinder, Docksta.
  1986 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 80.000 SEK.
  1986 Såld till AB Svenska Laxbolaget, Söderköping för 325.000 SEK och omdöpt till Salomo Salar.
  1993-01 Såld till Österströms Rederi AB, Valdemarsvik och åter döpt till Argo.
  1999 Såld till Anders Ekby, Stockholm.
  2002 Såld till Jonas Nyman, Stockholm.
  2008-08 Såld till 4/5-delar sålt till Anders Ekby, Lidingö.
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.