Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arboga III
Arboga III
Arboga III
Foto: Okänd. Från Mats Karlssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S20
  Byggd 1896
  Varv Hjälmare docka, Arboga
  Varvsnummer -
  Registernr 1740
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDLM, senare SGHR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1948
  Längd öa 20,00 meter 30,43 meter
  Största bredd 5,24 meter 5,43 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1893 Levererad av Hjälmare docka som Arboga III till Arboga Rederi AB, Arboga.
  1898-05-06 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1905 Ombyggd vid Ekensbergs Varv, Stockholm. Förlängd till 30,43 m och breddad till 5,43 m. Ny ångmaskin, 145 hk, 107 kW, installeras.
  1906-04 Omdöpt till Ragvald.
  1909-05-27 Såld till Aura Sockerbruk AB, Åbo, Finland och omdöpt till Aura II.
  1914 Rekvirerad av Ryska myndigheter och omdöpt till Jakor.
  1915 Såld till pr/Aleksander Kock, Kotka, Finland.
  1917-04-17 Såld till pr/Kaarlo O. Knuttila, Perniö, Finland.
  1918-10-08 Såld till A. Myllylä OY, Brahestad, Finland.
  1920-05-29 Såld till Rauman Laiva OY, Raumo, Finland.
  1921-09-02 Såld till Verner Mattsson, Gamlakarleby, Finland.
  1924-10-07 Såld till Emil Ossian Olsson, Stockholm och omdöpt till Signe. Anna Charlotta Stockhaus, Stockholm anmäler först att hon köpt fartyget men redan följande dag anmäler hon att affären aldrig genomförts. Godstrafik mellan Stockholm och Uppsala.
  1926-05-14 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1932-06-30 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm.
  1942-10-15 Såld till Uppsala Rederi AB, Uppsala.
  1945-12-06 Såld till Slite Cement och Kalk AB och ombyggd till pråm.
  1951-04-04 Såld till kapten Martin Ankarstad, Enskede och omdöpt till Arne 6.
  1952-03-10 Såld till Sand & Grus AB Jehander, Stockholm.
  1958-09 Underkänns för pråmfart och används istället som förtöjningsbrygga vid Jehanders grusupplag i Hornsberg.
  1963 Bogseras ut till Munsö och sänks.
Tillbaka till Arboga Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till AB Insjötrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.