Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anna
Ramsele
Ramsele
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, EMA, 2006-12-31 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S96
* Ångbåtstrafiken på Faxälvens mellersta del, S85-91
* Piteå Sjöfart, 1988, S233
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S89-93, 265
  Byggd 1886
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 9
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,25 meter -
  Största bredd 2,97 meter -
  Djupgående 0,96 meter -
  Brt/Nrt - 27/4
  Maskineri 1 x Jönköping ångmaskin -
  Effekt 25 hk, 18 kW -
  Toppfart 6 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Byggd på spekulation av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Anna. Trafik i verkstadens regi på Munksjön, Jönköping.
  1887 Såld till Helgums Ångbåts AB, Helgum och omdöpt till Ramsele. Ombyggd vid Edselebro. Trafik på traden Ramsele - Edsele
  1917-03-15 Inropad på auktion av auditör Ragnar Svallingsson, Sollefteå för 3.800 kr.
  1917-04-02 Anbudet på 3.800 kr antas av styrelsen.
  1917-04 Huggs loss från isen utanför Edsele kyrka, placeras på en stor kälke och körs landvägen nedför Edseleforsen. Framme ställs båten på land för att invänta islossningen. När våren kommer stjälper dock båten och tar in vatten. När vårfloden senare kommer igång länspumpas båten och körs ut på Faxälven för vidare transport till Valviken.
  1917 Såld till Marklund, Piteå och omdöpt till Triton.
  1920 Såld till K.S. Roslin, Piteå.
  1922 Såld till Anton Wirén, Piteå. Används som bogserbåt.
  1940 Såld till Finland.
Tillbaka till Helgums Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.