Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anna
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-03-11 PN
* Svensk Sjöfarts Tidning 2/1967, S30 (78)
* Alla våra Ångslupar, 1994, S88
* Sveriges Inre Vattenvägar del 4, S53
  Byggd 1878
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,02 meter 16,00 meter
  Största bredd 3,28 meter 3,21 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Anna till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1903 Ombyggd.
  1917 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och inofficiellt omdöpt till "Skarvik".
  1926 Ny ångmaskin installeras.
  1927 Såld till C.O. Lundqvist, Göteborg.
  192? Såld till Carl Albert Leopold Johansson (Maskinaffären Generator), Göteborg och omdöpt till Carl Albert.
  1934 Såld till C.H. Schyman, Alingsås.
  1934-04-23 Anländer till sjön Mjörn på en ångpannevagn som dras av Alingsås stads ångvält.
  1934-05-11 Sjösatt vid Sjöhaga i sjön Mjörn.
  1934-08-06 Insatt i reguljär trafik på Mjörn och i Säveån.
  1938 Upplagd.
  1939 Skrotas.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.