Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alnö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-15, PN Foto
* Lubrikatorn 1/1986, S15
* Lubrikatorn 3/1986, S20
* Sveriges Skeppslista 1905-16, S230
* Sveriges Skeppslista 1941, S148
* Sveriges Skeppslista 1945, S162
* Sveriges Skeppslista 1947, S166
  Byggd 1874
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 101
  Registernr 141
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBCT, senare SGWE
  Systerfartyg Timrå
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,42 meter 26,07 meter
  Största bredd 4,68 meter 4,92 meter
  Djupgående 1,80 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 100/67 89/33
  Maskineri 1 x W Lindberg ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Alnö till Alnösundets Ångbåts AB, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Alnö.
  1888 Omdöpt till Timrå och insatt på traden Sundsvall - Timrå - Söråker.
  1898 Ombyggd för 12.000 kr vid Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall.
  1898-05-24 Kolliderar i Sundsvalls hamn kl. 20.15 med ångbogseraren Hörningsholm som vid tillfället drar två pråmar. Hörningsholm kör in i babords sida på Timrå för att sedan studsa ut och köra in en gång till, denna gång lite längre akterut. Inga läckor uppstår men Timrå får en rejäl intryckning på babords sida och garderoben i maskinhytten förvandlas till kaffeved.
  1909-09-30 Ommätt. Nytt tonnage 92/50.
  1908 Ny ångpanna och ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB på 180 hk, 132 kW, installeras.
  1916-09-26 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 45.000 kr.
  1919-05 Ombyggd och förbyggd vid AB Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall. Bl.a. sänks akterdäck till samma höjd som mellandäck, en aktersalong byggs bakon överbyggnaden och två besättningshytter byggs under akterdäck. Dessutom förlängs bryggdäcket akterut och där inreds en ny damsalong. Nytt tonnage 111/69.
  1930-05-08 Såld till maskinist Isak Petter Berggren, ångbåtsbefälhavare Oskar Löjdberg och fru Maria Sofia Pettersson, Sundsvall för 27.000 kr.
  1934 Flyttar till traden Sundsvall - Södra Alnö - Vindhems restaurang.
  1942-03-26 Isak Petter Berggren blir ensam ägare till fartyget.
  1942-03-27 Såld till pr/J A E Jernberg, Sundsvall för 25.000 kr.
  1942-05-08 Ommätt. Nytt tonnage 89/42.
  1943-03-01 Såld till Erik Algot Carlsson, Älandsbro för 25.000 kr och omdöpt till Vägnö. Man ansöker först om att döpa om fartyget till "Bertil" men det godkäns inte.
  1943-04-17 Erik Algot Carlsson säljer 50% till Axel Fredrik Andersson, Härnösand för 10.000 kr.
  1948-03-20 Såld till Bror Helge Henrik Waltari, Haparanda för 15.000 kr. Bogseras till Haparanda av s/s Angur.
  1948-12-04 AB Haparanda Bilaffär intygar att fartyget skrotats under juni 1948.
Tillbaka till Alnösundets Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1620 fartyg, 858 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.