Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alfhem
Alfhem
Alfhem
Foto: Okänd. Från Sveriges Sjömanshusmuseums arkiv
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31 PN
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S72, 83-85, 89, 100, 139, 166
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S8
* Sveriges Skeppslista 1908, S36
* Sveriges Skeppslista 1910, S36
* Sveriges Skeppslista 1911, S34
* Sveriges Skeppslista 1913, S38
* Sveriges Skeppslista 1921, S38
  Byggd 1886
  Varv Atlas Mekaniska Verkstad, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 710
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn och stål
  IMO nummer -
  Signal JCBK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,26 meter 20,84
  Största bredd 4,76 meter 4,82 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 75/49 87/52
  Maskineri 1 x Atlas ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 75 hk, 55 kW 75 hk, 55 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1886-05 Levererad av Atlas Mekaniska Verkstad som Alfhem till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Byggnadskostnad 31.500 SEK. Trafik på traden Uddevalla - Lysekil.
  1898-11-21 Ommätt. Nya mått 20,84 x 4,82 meter. Nytt tonnage 79/44.
  1911-10-25 Ommätt. Nytt tonnage 87/52.
  1910 Renoverad.
  1921 Bogseras till Bastholmens Varv, Dragsmark. Upplagd.
  1928-02-08 Såld till L Johansson, Dragsmark för 800 SEK för skrotning.
  1928-05 Skrotad.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.