Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Åkers Kanal
Viken vid Aspö brygga
Viken vid Aspö brygga
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-17 PN
* Aftonbladet 1884-08-04
* Dagens Nyheter 1888-08-05
* Dagens Nyheter 1888-08-06
* Aftonbladet 1888-03-01
* Dagens Nyheter 1888-03-01
* Dagens Nyheter 1888-03-03
* Svenska Dagbladet 1899-06-06
* Svenska Dagbladet 1899-06-15
* Dagens Nyheter 1900-11-08
* Svenska Dagbladet 1900-11-08
* Aftonbladet 1900-11-08
* Svenska Dagbladet 1903-04-24
* Svenska Dagbladet 1904-07-19
* Svenska Dagbladet 1904-08-06
* Svenska Dagbladet 1911-12-20
* Svenska Dagbladet 1913-08-10
* Svenska Dagbladet 1936-03-09
* Svenska Dagbladet 1947-06-27






* Skärgårdsbåten 2/1974, S6-8
* Skärgårdsbåten 3/1993, S14-15
* Skärgårdsbåten 1/1999, S22
* Skärgårdsbåten 1/2005, S19
* Skärgårdsbåten 3/2006, S14, 16
* Skärgårdsbåten 4/2006, S13-14
* Skärgårdsbåten 1/2008, S19-21
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S260
* Sveriges Skeppslista 1908, S118
* Sveriges Skeppslista 1910, S120
* Sveriges Skeppslista 1911, S118
* Sveriges Skeppslista 1913, S122
* Sveriges Skeppslista 1921, S128
* Sveriges Skeppslista 1929, S172
* Sveriges Skeppslista 1933, S176
* Sveriges Skeppslista 1939, S166
* Sveriges Skeppslista 1941, S160
* Sveriges Skeppslista 1943, S156
* Sveriges Skeppslista 1945, S158
* Sveriges Skeppslista 1947, S162
* Sveriges Skeppslista 1949, S176
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
* Sveriges Skeppslista 1955, S142
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 362
  Registernr 2196
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBT, senare SHKW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,31 meter 26,66 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,20 meter
  Djupgående 1,64 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - 125/74
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 140 hk, 103 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884-01-10 Beställd av Ångfartygsbolaget Åkers Kanal.
  1884-07-31 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Åkers Kanal till Ångfartygsbolaget Åkers Kanal, Stockholm.
  1884-08-04 Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme (Brottby).
  1888-02-29 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 52.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margretelund - Toftestaholme (Brottby).
  1894-04-09 Ommätt. Nya mått 26,66 x 5,03 meter. Nytt tonnage 105/73.
  1895-05-10 Ommätt. Nya mått 26,66 x 5,20 meter. Nytt tonnage 105/64.
  1899-05-07 Sammanstöter med ångfärjan Stadsgården 1 vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Inga större skador uppkommer på Åkers Kanal men på Stadsgården 1 går flera fönster sönder. Kaptenen på Stadsgården 1 (F.G. Guttke) döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 10 SEK för förseelse mot ångslupsreglementet.
  1900-11-07 Grundstöter i tätt regn och dimma mellan Elfvik, Lidingö och Duvholmen vid färd in mot Stockholm. Passagerarna evakueras till en passerande bogserbåt som för dem in till Stockholm. Fartyget lyckas efter ett tag ta sig av grundet för egen maskin och köra in till Södra Varvet för kontroll av skadorna som inte visar sig vara så stora. Åter i trafik några dagar senare.
  1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
  1903-04-20 Blir påkörd i Nybroviken av en pontonkran tillhörande Stockholms Stuveri AB och får skador på en plåt. Repareras dagen efter i Södra varvets lilla pontondocka.
  1904-06-07 Sammanstöter ca. kl. 15.00 med ångslupen Freja i Nybroviken strax efter avgång mot Vaxholm.
  1911-12-18 Grundstöter lätt på morgonen vid Norrkulla, norr om Vaxholm. Man tar sig loss för egen maskin och fortsätter färden tin mot Stockholm. Ingen skada uppkommer på fartyget och ingen person skadas vid incidenten.
  1913-08-09 Vid ankomst till Hakunge brygga, Brottby på morgonen råkar fartyget köra i den sjöbod som finns vid bryggan. Sjöboden förstörs nästa helt.
  1918-04-11 Ommätt. Nytt tonnage 105/59.
  1928 Slutstationen ändras till Margretelund. Därmed avslutas ångbåtstrafiken genom Åkers kanal.
  1929 Akterdäcket byggs in.
  1934 Får ny ångpanna som tas från fartyget Ilända Express som köpts för just detta ändamål. Traden förlängs från Margretelund till Saxaröarna och Grundvik på Ljusterö.
  1936-03-08 Fartyget börjar sakta sjunka när det ligger vinterupplagt i Nybroviken. När personal anländer på morgonen står vattnet i jämnhöjd med borden i försalongen. Man börjar direkt att länspumpa och även Transportbolagets Hugin kommer till platsen för att hjälpa till. Efter någon timme börjar fartyget lätta och man upptäcker då att isen tryckt in ett ventilfönster i vattenlinjen. Vid kl. 13.00 är fartyget tömt på vatten.
  1938-05 Omdöpt till Viken.
  1939-04-04 Ommätt. Nytt tonnage 125/74.
  1946 Passbåtstrafik på traden Årsta Havsbad - Utö.
  1947-06-26 En brand utbryter i styrhytten ca. kl. 04.00 när fartyget ligger vid Utö brygga. Branden observeras av en bagarmästare som väcker besättningen som ligger och sover ombord. De släcker genast elden, som inte hinner sprida sig utanför styhytten. Fartyget körs till varv för reparation och är åter i trafik efter några dagar.
  1950 Trafik på traden Stockholm - Nämdö - Aspö.
  1951-11-29 Såld till Sten Allan Olsson, Maskinaffären Generator, Göteborg för 12.000 SEK för skrotning. Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm.
  1954-11-29 Såld till skrothandlare Petterson & Mattson, Sandviken, Vätö för 3.650 SEK.
  1955-12-23 Hugo Mattson, Vätö meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Åkers Kanal
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.