Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Adriatic
Fyrskär vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Fyrskär vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Djurgårdsvarvet, EMA 2011-11-18, KN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-08-16 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-11-04 PN
* Redaren 3/1991, S19
* Båtologen 2/1981, S100
* Båtologen 3/1982, S81
* Båtologen 1/1986, S33
* Båtologen 1/1990, S19
* Båtologen 1/2002, S65
* Båtologen 5/2002, S306
* Båtologen 1/2008, S
* Båtologen 1/2014, S46
* SWREFs skeppslista 1993, S71
* SWREFs skeppslista 1994, S78
* SWREFs skeppslista 1995, S52
* SWREFs skeppslista 1996, S58
* SWREFs skeppslista 1997, S69
* SWREFs skeppslista 1998, S51
* SWREFs skeppslista 1999, S43
* SWREFs skeppslista 2000, S46
* Sveriges Skeppslista 1989, S22
* Sveriges Skeppslista 2006, S68
  Byggd 1975
  Varv Söderholms Mekaniska Verkstad, Älandsbro
  Varvsnummer -
  Registernr 12807
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJZV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 14,75 meter
  Största bredd 4,11 meter 4,11 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt 24/12 24/8
  Maskineri 2 x Volvo Penta TMD 90 2 x Iveco Aifo 8361 SRM 32
  Effekt 420 hk, 308 kW 480 hk, 352 kW
  Toppfart 15 knop 16 knop
  Kapacitet 44 passagerare 44 passagerare
  Historik
  1975 Levererad av Söderholms Mekaniska Verkstad som Adriatic till Velimir Popovic, Norrköping. Fritidsbåt.
  1982 Såld till Hudiksvalls Navigationscenter, Hudiksvall.
  1985-12 Såld till Rederi AB Björnö (50%) och Rederi AB Ann-Britt (50%), Bleket för 500.000 SEK och omdöpt till Beckerö.
  1986 Ombyggd vid Dockstavarvet, Docksta. Förlängd.
  1989-12 Såld till Hvens Bränsleservice AB, S:t Ibb, Ven för 1,7 milj SEK och omdöpt till Hvenhild. Chartertrafik i Öresund.
  1999 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco Aifo 8361 SRM 32, 480 hk, 352 kW, installeras.
  2001-11 Såld till Rederi Thure Löfström, Ålabodarna och omdöpt till Aida af Ålabodarna.
  2002 Såld till Café Högbonden, Sund och omdöpt till Högbonden. Trafik på traden Barsta - Högbonden och Bönhamn - Högbonden.
  2006-12-31 Såld till Knidix AB, Docksta.
  2007-10-15 Såld till Roine Andersson, Kättilö Båttransporter, Kättilö och omdöpt till Fyrskär. Taxibåt i Gryts skärgård.
  2007-10-15 Ombyggd för stävtillägg.
  2013-04-09 Såld till Emil Bergström, Sankt Anna. Hemort Sankt Anna.
Tillbaka till Café Högbonden
Tillbaka till Roine Andersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.