Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Aallotar
Tarpon på Strömmen, Stockholm 2001-06-05
Tarpon på Strömmen, Stockholm 2001-06-05
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-03-25 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 2/1992, S6-7
* Båtologen 1/1984, S9
* Båtologen 5/1989, S224
* Båtologen 2/1991, S81
* SWEREFs Skeppslista 1992, S106
* SWEREFs Skeppslista 2006, S128
* Sveriges Skeppslista 1989, S104
* Sveriges Skeppslista 1992, S122
* Sveriges Skeppslista 1997, S116
* Sveriges Skeppslista 1998, S116
* Sveriges Skeppslista 2001, S126
* Sveriges Skeppslista 2005, S134
* Sveriges Skeppslista 2006, S138
  Byggd 1911
  Varv Sandvikens Skeppsdocka (Wärtsilä), Helsingfors, Finland
  Varvsnummer 184
  Registernr 13154
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKWQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 23,00 meter
  Största bredd - 4,40 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - 49/14
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Scania DSI 11
  Effekt 135 hk, 99 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 12 knop 11 knop
  Kapacitet - 25 passagerare
  Historik
  1911 Levererad av Sandvikens Skeppsdocka som Aallotar till Ryska Tullverket, Helsingfors. Tullkryssare på Ladoga.
  1918 Överförd till Finska tullverket när Finland blir självstädningt.
  1930 Överförd till Finska Sjöbevakningen, Åbo. Sjöbevakningsfartyg.
  1970-06-01 Tas ur aktiv tjänst.
  1970 Såld till Rymättylän Säilyke Oy, Helsingfors. En omfattande ombyggnad påbörjas.
  1977 Ombyggnaden klar. Motoriserad med en Scania DSI 11, 260 hk, 191 kW. Maskinen är tillverkad 1971. Ombyggdanden är så omfattande att man i många register anger 1977 som byggnadsår.
  1979 Överförd till kommersrådet Sarnis dödsbo.
  1982-09-10 Såld till Peter Vucetic, Stockholm. Tänker använda fartyget för charter och som flytande casino i Jugoslavien. Får dock problem med finanieringen.
  1982-09-12 Del i fartyget sålt till Stefan Bramzell, Stockholm.
  1983-09-11 Stefan Bramzell, Stockholm blir ensam ägare till fartyget.
  1983-11-23 Omdöpt till Tarpon.
  1983-11-26 Såld till Bertil Lindström, Stockholm för 425.000 SEK.
  1988-10-01 Såld till Germania Renting AB, Stockholm för 2,1 milj SEK. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Ny och bredare styrhytt, ny inredning samt ombyggnation av aktern.
  1991-01-31 Såld till Tarpon Charter AB, Stockholm för 1,0 milj SEK. Chartertrafik i Stockholm.
Tillbaka till Tarpon Charter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1617 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.